Inför 2019 gör Zero en designmässig uppdatering över hela linjen, och förbättrar batterihanteringssystemet med automatiska underhållsfunktioner. Flera av nyheterna kommer dessutom tidigare modeller till del!

Förra årets stora nyhet – snabbladdaren Charge Tank på 6 kW – som bara kunde fabriksmonteras i 2018 års modeller, kommer nu även att kunna eftermonteras i såväl 2019 års som i äldre modeller. Och det ökar förstås även andrahandsvärdet på de Zero som saknar den smarta snabbladdaren som kan anpassas efter tillgången på ström och användas både vid laddstolpar och i eluttag hemma.

Bättre batterihantering

Till 2019 får alla Zero en ny batterioptimeringsfunktion som även kan anpassa batteriet för långtidslagring. Ställer du in elmotorcykeln med 100 % eller 0 % laddning kommer optimeringsfunktionen efter ett tag att börja ladda eller tappa ur batteriet för att nå den nivå som är mest optimal för långtidsförvaring.

Optimeringsfunktionen som även gör en mängd andra saker för att hålla batteriet i bästa skick kommer dessutom att omfatta tidigare Zero-modeller.

Om Zero Motorcycles

Zero Motorcycles startades av en skara motorcykeltokiga teknik, IT och elkonstruktörer i ett garage i Santa Cruz i Kalifornien. Företaget lanserade sin första helelektriska prototyp till elmotorcykel redan år 2006 och lanserade sin första kommersiella elmotorcykel 2007.

2009 lanserades Zeros första gatlegala motorcykel och 2015 lanserades Zeros andra generation elmotorcyklar. Idag är Zero det märke som säljer flest elmotorcyklar i världen. På 2018 års modeller har man ökat batterikapacitet med 10% samt skapat en ny algoritm som ger både lägre energiförbrukning vid ”buskörning” samt gör att hojen drar betydligt mer från till toppfarten. Mer nyheter är  även tillvalet Charge Tank som är en fabriksmonterad snabbladdare på hela 6 kW! Det innebär att du som regel kan ladda upp ett batteri på under 2 timmar. Snabbladdaren gör det även möjligt att ladda vid elstolpar och tack vare växelströmsanslutning är det inga bekymmer med de olika standarder som finns för olika snabbladdare. Med vanlig 3-fas växelström kan du numera snabbladda både hemma, på jobbet och på resan.

NYHETEN SR/F

Med 110 hästar och 190 Nm

Med en helt ny motor, ett nytt chassi, ett nytt batteri och en lång rad med andra nyheter är Zero SR/F verkligen en helt ny elmotorcykel! Det enda som känns igen från tidigare är blinkers och backspeglar.

Farthållare, värmehandtag, kraftigare laddare med kapacitet att ladda från flera faser och möjlighet att ändra laddkapacitet efter källan är bara några av nyheterna. Andra är att man kan fjärrstyra laddningen och låta den starta och stoppa när det är som förmånligast, eller spara en körtur med en mängd parametrar som topphastighet, förbrukad effekt, kurvlutning med mera i Google Maps.
43 procent bättre prestanda!
Men den riktigt stora nyheten är ändå den nya motorn som närmast kan jämföras med att ha blivit 43 procent större, något som även avspeglar sig i prestandan. SR/F:s nya elmotor ZF75-10 utvecklar 110 hästar och hela 190 Nm.
Antispinn och antisladd, även för återladdningen
För att klara den nya motorns höga effekt räcker det inte med det nya fetare bakdäcket. Zero har även byggt in Bosch Motorcycle Stability Control med kurv-ABS och traction control vilket även gett möjlighet att öka återladdningen, alltså den motorbroms som laddar batteriet, ganska rejält.
En helt ny elmotorcykel
Även ramen, svingen och laddsystemet har gjorts om totalt, dels för att rymma och klara krafterna från den nya vassare motorn, dels för att ge enklare och ett mer underhållsfritt drivsystem. Direktdriften med en tandad rem från motorns drivaxel i kombination med en svinginfästning i linje med motoraxeln gör att optimal remspänning kan bibehållas oberoende av fjädringsrörelserna.
Den nya fackverksramen är både starkare och styvare utan att tillföra mer i vikt medan det nya laddsystemet nu är helt anpassat efter våra europeiska förhållanden.
Europaoptimerad laddningGenom att dela upp laddningen på flera olika addare kan man både välja laddkapacitet och utnyttja laddning via enfas såväl som trefas optimalt. Med tre laddare på totalt 12 kW går det att ladda SR/F från 0 till 95 procent på under timmen!

STREETFIGHTER  S  ZF7.2 & ZF14.4  [more info]

Pris från 144 900:- se komplett prislista ner på sidan.

MAX PERFORMANCE SR ZF14.4 [more info]

Pris från 209 900:- se komplett prislista ner på sidan.

.

DUAL SPORT DS ZF7.2  & ZF14.4 [more info]

Pris från 144 900:- se komplett prislista ner på sidan.

ADVENTURE DSR ZF14.4 [more info]

Pris från 209 900:- se komplett prislista ner på sidan.

DSR BLACK FOREST EDITION ”EXTRA ALLT” [more info]

Pris från 239 900:- se komplett prislista ner på sidan.

STEALTHFIGHTER FX Z7.2 [more info]

Pris från 139 900:- se komplett prislista ner på sidan.

SUPERMOTO FXS Z7.2  [more info]

Pris från 139 900:- se komplett prislista ner på sidan.

Polis, Köpcentra, Militär. Väktare och liknande har möjlighet till att anpassa fordonen för sina områden. [mer inf0]

 

Prislista Zero motorcycles 2019

  • FX ZF7.2                   139 900:-
  • FXS ZF7.2                 139 900:-
  • S ZF14.4                    179 900:-
  • SR ZF14.4                 209 900:-
  • DS ZF14.4                 179 900:-
  • DSR ZF14.4              209 900:-
  • DSR ZF14.4  BFD   239 900:-
  • SR/F Standard        239 900:-
  • SR/F Premium       264 900:-

    Med fabriksmonterad Charge Tank
  • S ZF14.4 kW                 209 900:-
  • SR ZF14.4 kW              239 900:-
  • DS ZF14.4 kW              209 900:-
  • DSR ZF14.4 kW           239 900:-
  • DSR ZF14.4 BFD         269 900:-

Dessutom finns följande i 11 KWs utförande.

  • S ZF7.2  11 kW              144 900:-
  • S ZF14.4 11kW              179 900:-
  • DS ZF7.2 11 kW            144 900:-
  • DS ZF14.4 11 kW          179 900:-

Vill du provköra, ha ett finansieringsförslag,  få en företagsoffert ( lågt förmånsvärde på mc) , fråga om leverans i vårt avlånga land, allmänna frågor eller rent av beställa en, slå oss en signal eller maila

Lite bilder från vår butik samt vår monter på MC-mässan i Göteborg.